Monday, January 25, 2010

My little students

Salam....

Aku tak tahu mereka masih ingat aku atau tidak
Kalau diingatkan semula
8 tahun sudah berlalu
Kini umur mereka mencecah 17 tahun
My little students become so matured

Sebulan aku ada pengalaman mengajar di sekolah agama rakyat di bukit beruntung, mungkin sebab sekejap aje, aku xingat nama taman tu. Tapi memori itu masih ada, wajah student aku masih ada. Tapi sudah jauh berubah.

Sweet memory tu... sampai aku fikir, aku nak mengajar lepas habis belajar nanti. Bila dah makin banyak aku belajar, aku makin tak berminat nak meneruskan jejak aku dalam kejuruteraan. Tapi aku akan gunakan ilmu yang ada, untuk meneruskan cita-cita aku. InsyaAllah.

Masa aku mengajar part time dulu, aku ditugaskan di kelas yang paling nakal dalam sekolah tu. Ada seorang ibu berkata pada aku ," Cikgu buat apa aje la dekat anak saya ni, nak pukul ke, tapi jangan bagi cacat sudah. Dia ni degil cikgu." Aku nak tergelak, bila aku tengok budak tuh terkulat-kulat pandang aku.

Kelas yang aku dapat tu, hampir semua sangat nakal. Tapi diorg so lovely. Aku masih simpan hadiah yang diorg bagi. Teringat diorang panggil aku kakak. Sebab kebanyakkan student aku ni, aku punye anak jiran juga. Aku cakap, kat sekolah korang panggil la cikgu, kalau kat umah, nak panggil kakak, ikut diorg la.

Pengalaman pertama mengajar dengan usia lepasan SPM agak susah bagi aku. Aku takde krebiliti untuk buat student aku ikut cakap aku. Lagi-lagi ajar budak-budak bertuah tu, semua cikgu angkat kaki. Aku pegang rotan pon diorg xtakut, bila kene libasan yg tak bape nak kuat, diorg main-main, gelak-gelak tak sakit. Mula-mula, aku bagi keje sekolah, xbuat, aku denda diorg dok berdiri atas kerusi.

Rasa nampak beban lak kat diorg dgn keje sekolah. Diorg ni da la IQ kureng sket, kalau tak paham, nak tanya siapa, mak ayah sibuk bekerja. Diorg ni nakal bukan apa, nak perhatian. Nak ada org ambil tahu pasal diorg. Mak ayah anggap soal pelajaran ni serah bulat-bulat kat sekolah. Duit dah dibayar kan. Tp seorg cikgu yg perlu handle 40 org murid dlm kelas, larat ke nak bagi perhatian kat semua budak.

Ada seorg student, dia agak ketinggalan dlm kelas, aku ckp kat dia, kalau bebetul nak blaja, aku luangkan masa petang lepas sekolah ajar dia. Sempat la beberapa hari aku ajar, aku dapat tawaran sambung belajar pulak.

See....itu contoh budak zaman sekarang, bila parents kurang masa untuk anak-anak. Kenkdg ada anak-anak yang xjumpa langsung org tua mereka. Sebab sibuk, balik kerja lepas anak tido, pergi kerja sebelum anak bangun. Kasih sayang diganti dengan duit. Yang paling memilukan, ada parents yang xada masa langsung untuk ajar kalimah syahadah kepada anak-anak mereka. Poor little child :(

Aku bimbang anak-anak aku nnti jadi begini....
Bagi yang beruntung, mereka akan mendapat kasih yang secukupnya dan ilmu agama secukupnye....

Kepada kawan-kawan aku yang bakal menimang cahaya mata, ataupun sudah ada cahaya mata, JANGAN PANDAI BUAT ANAK AJE.....kueng2~ (aku yakin kawan-kawan aku semua mampu jadi parents yang terbaik punye)

2 comments:

annie said...

takut jugak memikirkan pasal2 anak2 kite nanti.harap2 kita boleh praktik walaupun bukan lebih baik tapi at least same ngn cara mak ayah kite didik kite & perbaiki mane yg kurang, insyaAllah....

Nur Farhana Adnan said...

betol2 ani. Tapi masalahnya mcm ana,mak ana xkeje. Tekanan hidup sekarang semuanya memerlukan kelebihan material. Kalau kita xusaha keras, anak2 kita juga susah. Tapi bila usaha keras, anak2 juga susah. HUHUHUHU~ kessiiiiaaaannnn...

Pepon chayokkkk!!!!seimbangkan matlamat!