Monday, January 18, 2010

~LOTS OF LATE~


Salam allz...

Entry kali nih, aku nak cerita pasal pengalaman aku, jadik orang lewat. Mungkin korang biasa melewat-lewatkan waktu, terutama waktu solat (huhuhu). Mungkin melewat-lewatkan sesuatu da jadik tabiat korang hingga xleh dibuang lagi.

Ogos 2009, flight 3.30 ptg..kompem...

9.00 pagi - Aku baru bangun dari tido. Mak aii cek dek non ui..hang nih nak balik ke xnak? (sure la aku nak balik..dolzzz). Alamak,aku lupa nak beli barang yg kawan aku pesan. Aku pon siap-siap.

9.30 pagi - terkedek-kedek p kedai. Beli barang. Dah siap bayar. Jam da pkol 10.30 pg. Cepat-cepat p kejar train, balik umah. Tengah jalan p stesen train, "Alamak,aku tertinggal barang kat kedai tadi la". Terpaksa patah balik, sbb barang tertinggal tuh pon penting.

11.30 pagi - sampai rumah. Beg siap, sume siap. Arghhh serabut-serabut.

12.00 tgh hari - ingat leh naik train pkol 12 p airport. Mak aii, password tuh tiket xde. Kene p cek kat kaunter. Kaunter lak, adoi,org bratur mcm ular da aku tengok. Sempat ke, aku xtau. Beratur la jugak.

12.30 tgh hari - xjadik da nih, kalo xnaik train kol 1,mau xsempat kejar flight. Terpaksa la beli tiket lagi skali..kuar lagi duit.

2.00 ptg - dah atas train, apsal lak train nih lambat bebenor? aku salah naik train ke? adoi, mmg salah pon. Aku amek train yg route die panjang. Arghhh..serabut2.

3.00 ptg - sampai airport. Nih 1st time aku p sensorang naik flight dari airport nih. Mane lak emirates punye kaunter. Pusing-pusing airport...sign xde. Aku nak nangis da nih,usung beg berat. P kaunter pertanyaan....

3.30 ptg - Ohhh, kat situ rupenye check in kaunter emirates........FLIGHT ALREADY GONE...

Uwaaaaa~~!!!!!

Aku pon terduduk sat...blur. Nak watpe, aku xtau. Aku dpt idea, p kaunter tiket last minute. Tengok-tengok ade ke tiket ke dubai yang murah sket, sbb aku transit kat dubai. Kalo tiket ke kl trus, misti mahal giler, mane aku ade duwet da.Huhu~ ade tiket rege 500 euro..halamak~duwet dlm bank aku tuh cukup2 bayor yuran sem. Adoi..kalo smpai dubai lak nnti, ade masalah ke x,aku xtau. Nak nanges nih,tahan-tahan. Fuhhh~

Aku jenjln sat...xleh pk dlm keadaan blur cmnih. Istigfar byk2......

Aku p balik kat kaunter check in emirates, kat situ ade satu customer service emirates. Aku terus ckp kat minah yang jaga situ. "Ich hab verspaetet und mein Flug hat schon abgeflogen" yg bermaksud "Saya terlewat dan flight saya da terlepas" .Dengan muka sememeh nak nangis, aku gagahkan jugak.

Pastuh minah tuh mintak tiket ngan passport aku. Rilek2. Dia ckp, tiket utk esok dan lusa dah abes, tinggal yang tulat punye. Tulat pon tulat la. Aku anggukkan aje. Cuma aku perlu bayar denda kensel tiket dubai-kl sbyk 80 euro, dan beza rege tiket munich-dubai (yang arini punye dgn yang tulat punye) sbyk 70 euro. Bukan la mcm dlm fikiran aku, aku kene beli tiket baru. Cuma dia gantikan aku tiket hari lain, cuma tiket hari lain tuh mahal sket dr tiket hari yang aku beli.

Sume aku kene bayo 150 euro. >>>harga KELEWATAN. Lepas aku settle hal tiket, aku trus tepon famili aku, bgtau aku balik seperti yg tdk dijangka sbb ada masalah. Adik aku angkat phone, dia tanya "Akak nangis ke?".................air mata aku yg aku sekat trus berterabur kuar...............=))

Nih pengalaman kedua aku, terlewat naik flight. Cuma kali nih,perjalanan amat jauh. Yang pertama kali tuh, leh la consider, dr ireland ke germany aje. Harga tiket xde la mahal sgt.

Aku memang xleh lupa ngan hari tuh. Abes sume kawan aku gelakkan aku. Beg aku, aku xlarat nak bawak balik rumah semula, aku simpan kat tempat simpan beg selama 3 hari.

Aku rasa mungkin xkan berlaku kat korang semua kot,hahaha~~

Nasihatnye :
  • Jangan lewat
  • Pentingkan apa yang penting dulu
  • Be relax, bila masalah melanda...bila blur,rehat sekejup, baru bleh cari solution.

0 comments: