Wednesday, July 29, 2009

Exkursion

Arini 29hb Julai, aku p melawat kilang Mogul Federation. Syarikat nih pengeluar spare part kete, yang bahagian Nuremberg nih, die wat kepale piston enjin.

Sungguh panas kat bahagian nak cairkan metal...mmg r kan..kalo xpanas,camne nak cair. Piston kete nih diperbuat dr alloy (campuran besi)..bahan utama dari Aluminium+besi(iron 0,3%)+silisium+ bla2(percentage sket). Kalo lambogini kan pakai piston dr titan, kalo diikutkan secara teorinye, piston yg diperbuat dr alloy aluminium lg effektif,sbb titan lg berat dan mahal. Aku pon xbape nak paham penerangan die td. Piston aluminium lebih ringan dr sebelum nih. Dan boleh menghasilkan 7000 putaran/min.

Sungguh sini byk keje utk bdk2 mekanikal..hahahahaaa..kos aku? maybe r,bahagian QM...ekekeke~

Tadi aku tgk la piston tuk kete nissan,bmw,vw. Malangnye xdibenarkan amek gambo..sedih3. Yg aku kagum ade satu teknik surface finishing(melicinkan permukaan) gune helium..perghh.. utk part yg susah nak finish.

Walo penat, berbaloi gak la pegi. Ade la dlm kepale otak aku, nak siapkan Bachelor tesis aku nnti. Wait 4 me Sapura Holdings~i'll be there~

0 comments: