Wednesday, July 22, 2009

KUN FAYAKUN

Ntah kenape lak, suke lak aku mengulas-ngulas ape yang aku tonton minggu nih. Hahahahahaha~
Yea kan, punya la sangap, bile exam da abes. Xde mende lak nak buat. Malas semalasnye. Bangun2 tido trus on9, then masuk chatroom, park id. Then p toilet. Pastuh carik mende ape yang bleh dimakan, then tonton ape yang boleh ditonton di tenet. Seb baik,iman yang setipis kulit bawang nih, still lagi letakkan limit nak tgk ape kat tenet.. ekekekekkee~

This indonesian movie... called KUN FAYAKUN, mengisahkan tentang pengharapan seseorang terhadap Allah swt, utk mengubah nasib dirinya dan keluarga.

Bila aku compare diri aku ngan lelaki dan keluarganya, betapa aku rasa sgt jauh beza pengharapan aku kepada Allah swt. Jujur aku katakan, aku penah kehilangan sesuatu yang sgt aku jaga dan sayang, sehingga aku merasa tiada ganti selepas itu. Alhamdulillah, aku nih jenis ketegaq jugak la kan, never stop trying. Walaupun actually dlm hati tuh penuh dgn segala keraguan tersgt2. Walau macam tuh pon, Allah swt sentiasa tunjukkan aku jalan utk aku keluar dari kesulitan.

Ayat seribu dinar

وَمَن يَتَّقِ ٱللَّهَ يَجۡعَل لَّهُ ۥ مَخۡرَجً۬ا (٢) وَيَرۡزُقۡهُ مِنۡ حَيۡثُ لَا يَحۡتَسِبُ‌ۚ وَمَن يَتَوَكَّلۡ عَلَى ٱللَّهِ فَهُوَ حَسۡبُهُ ۥۤ‌ۚ إِنَّ ٱللَّهَ بَـٰلِغُ أَمۡرِهِۦ‌ۚ قَدۡ جَعَلَ ٱللَّهُ لِكُلِّ شَىۡءٍ۬ قَدۡرً۬ا ٣

"...sesiapa yang bertakwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya), (2) Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya dan (Ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang dikehendakiNya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu. (3) "

Cukuplah ayat di atas sebagai renungan dan ingatan sebaik-baiknya utk kita. Hanya kepadaNya kita berserah.

Kun Fayakun Part 1
Kun Fayakun Part 2
Kun Fayakun Part 3
Kun Fayakun Part 4
Kun Fayakun Part 5
Kun Fayakun Part 5
Kun Fayakun Part 6
Kun Fayakun Part 7
Kun Fayakun Part 8
Kun Fayakun Part 9
Kun Fayakun Part 10

~Sekian~

0 comments: