Tuesday, July 21, 2009

Nur Kasih

Sambil-sambil aku berehat dari pen"study"an ku utk last paper pd sem ini, aku nak coretkan tentang drama feberet aku stakat nih, NUR KASIH

Kalau korang nak tahu pasal ape cite nih, korang masuklah kat link yg aku kasik tuh. Sebab ape yang aku nak bicarakan kat sini bukan pasal hikayat drama tersebut,tapi pasal isi yang disampaikan dlm drama itu setakat yang aku tengok nih.


Aku selalu tertanya-tanya pada diri aku, kenapa aku begitu gementar ketika berhadapan ngan anjing...hahahaha.
Dalam citer nih dlm episode ke-8, ada mempertikaikan kenapa umat Islam seakan-akan memandang jijik kepada makhluk ini. Bukan jijik actually, andaila kan, terkene air liur si anjing nih, xke leceh nak membasuh 6kali air suci+1 kali air tanah. Lagi pon anjing-anjing sini sgt2 mengada-ngada, konon manja la sgt, nak jilat-jilat kite. hahahahhaha...

Aidil membawa watak yang sgt mencabar, pd pendapat aku. Dia mahukan masyarakat melayu berubah kepada ajaran Islam yang sebenar-benarnya. Sifatnya yang sangat bertoleransi dan berhikmah dalam membuat perubahan, sgt menerujakan aku. Sepatutnya sikap beginilah yang perlu ada, bukan hanya pada pendakwah, malah seluruh masyarakat Islam, sepatutnya.

Perubahan memang amat diperlukan pd zaman ini, dikala mana manusia menidakkan kewujudan Tuhan dan hanya berpandukan kepada logik akal semata-mata. Tetapi setiap perubahan pasti ada penentangan. Dan setiap penentangan perlu diatasi dengan kebijaksanaan.

Tetapi jangan kita bermusuh-musuhan disebabkan cara dan fikiran kita berbeza. Islam amat unik, bermusyawarah adalah cara terpenting dlm mengatasi permusuhan dlm perbezaan ini. Adaptasi pemikiran antara satu sama lain, penghujahan secara bernas dan berfakta, banyak disisihkan oleh masyarakat kita.
Dalam adat, kita menerima arahan secara absolut tanpa sebab drpd individu yang dihormati (Mak ayah, pemimpin). Tidak bersetuju beerti "melawan". That's why kita kurang berhujah dan memberikan pendpt kot..huhuhuuuu~

Pasal salah faham dlm hukum-hakam Islam nih, biasa lah, everything becoz kekurangan ilmu lew. Never ask, camne hukum itu terjadi, but tahu itu haram,ini halal. Nas-nas yang sahih??? Hareemm nak tanya...huhuuu~

Ini base on my opinion ajela kan in what happens around me.
Pasal kisah cinta kat dlm drama nih, maleh la den nak kupaskan. Kupas kulit dorian lagi bagus..ekekeekek~

~Sekian~yohoho~

~Sedutan dari drama nih~


2 comments:

Anonymous said...

Setiap ape yg datang dari Allah ada hikmahnya dan perlu di cari oleh umat ny dlm meyakinkn diri dan menguatkn iman..

Nur Farhana Adnan said...

itulah akidah ahli sunah wal jamaah :)...alhamdulillah