Saturday, August 21, 2010

Menutup aurat

Salam

Oneday, aku tersentap bila adik aku, suatu masa dahulu berkata pd aku, dia memakai tudung sebab respek pada mak dan aku. Ya, aku tahu, pada masa itu, dia masih tidak paham akan tanggungjawab dia, masih mentah. Mungkin, pd masa itu, iman hadir sebab dilahirkan di dlm keluarga islam.

Kat sini aku nak share video2 pasal hal hijab yg aku rasa terbaik untuk menerangkan tentang menutup aurat. Aku teringat, ada satu hari..tika aku dlm perjalanan pulang ke rumah, ada sorang laki bukan islam berckp tentang hal hijab. Di mana org pompuan disekat kebebasan, dikekang oleh orang laki. Tapi sbb nak explain kat dia dlm bahasa jerman agak la susah, aku amek keputusan untuk senyum aje. Lagipon time tuh, aku dah cukup penat nak bersuara dan nak pk hujah.

Sebagai org pompuan, kita ada 2 choices... sama ada kita nak pilih berhijab, lalu kita akan lebih fokus perkara yg lebih penting dlm hidup kita (ibadat, kerja, kebajikan) atau kita pilih untuk menghabiskan wang ringgit dan masa untuk menjaga rambut, muka, body, kuku (menambahkan keroje ajo). Pada aku, basic2 aje udeehhh... bukan xjaga langsung... tp kecantikan milik setiap insan... bukan milik kau, kau atau kau...

Islam mengajar menganutnya supaya tidak menjadi individualistik. Apa yg dikerjakan oleh seseorang itu, perlu mengambil berat tentang kesannya terhadap sekeliling. Islam menjaga satu individu, dan org yg berada disekeliling individu itu juga. Ini jalan yg ditunjukkan Islam kepada kita. Kebanyakan yg enggan menutup aurat, bg aku terlalu objektif pd diri dia sndr. Rasa panas, xselesa, xbebas, semua nih kehendak individu.

Renung dan fikirkan lah...




allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="400" height="224"> allowScriptAccess = "always" allowfullscreen = "true" width = "400" height = "224">


http://www.facebook.com/video/video.php?v=148079185211561

0 comments: