Saturday, August 28, 2010

Inter-religion

Salam wrth...

Betol ke aku wat inter-religion??? kalo culture..kita panggil interculture. Jadik fahaman ayah pin lak bila sebut interreligion.

"Intercultural competence is the ability of successful communication with people of other cultures.

A person who is interculturally competent captures and understands, in interaction with people from foreign cultures, their specific concepts in perception, thinking, feeling and acting. Earlier experiences are considered, free from prejudices; there is an interest and motivation to continue learning."

Kalo interreligion lak? tukar aje la kan cultures tuh ngan religions. Aku rasa org skarang xde masalah dah ngan perbezaan culture, tp lebih pada perbezaan agama. (maybe xtermasuk krisis indon-msia baru2 nih)

Untuk seseorang memahami budaya org len, aku rasa lg mudah berbanding memahami dan berlapang dada dengan agama/kepercayaan org len. Lagi2, semua agama berusaha untuk menarik org yg beragama len,untuk mempercayaai kepercayaan agama itu sendiri, mengundang sikap prejudis antara agama.

Aku tertanya2, mengapa kalangan masyarakat melayu tidak bersikap terbuka dan terlalu sensitif terhadap agama. Pasal doa untuk pemerintah yg bukan beragama Islam, dijadikan isu besar-besaran. Sudah diterangkan tentang hukumnya, kenapa masih tidak senang untuk berlapang dada. Adakah kita nak mencontohi yahudi? agamanya hanya untuk bangsanya saja?

Aku xbape tahu jugak,bagaimana Rasulullah saw melayan org bukan Islam. Aku ada terbaca kat dlm artikel saifulislam, Baginda xde pon menegah arab badwi masuk dlm masjid,walo ade yg kencing di dinding masjid. Macam mana org melayu bertindak balas, kalo perkara mcm nih terjadi? Org bukan Islam nak masuk masjid pon xleh.

Oh,lupa lak kan, masjid hanya dijadikan rumah ibadat aje sekarang nih. Dakwah islamiah ade ke? ade kot, 2..3...4 buah...bagus2,ada2 dr xde langsung.

Aku xpernah terlibat dalam kancah perbezaan agama yg besar2. Tapi pernah lah aku nak berdiskusi ngan sorang klasmet beragama hindu, tapi aku dihalang oleh teman beragama islam, walaupon aku sudah bersetuju dengan rakan yg beragama hindu itu, aku ingin berdiskusi secara aman, dimana aku akan respek pendapat/kepercayaan dia, dan dia respek pendapat/kepercayaan aku. Bosan ngan bebelan rakan seislam aku, aku blah terus.

Persoalannya, kenapa org melayu islam terlalu tertutup???

Maybe yg dibimbangkan ialah pergaduhan. Aku rasa, xkan timbul pergaduhan, andai xde nak tinggi2 suara dan memaki2 pendapat/kepercayaan org len.

Maybe, takut diri sendiri terpengaruh, sebab basic beragama pon xbape nak kukuh.

Maybe, kepentingan diri sendiri akan terjejas (???apakah???) no idea

Aku marah tgk org di indonesia membakar bendera tanah air aku, tapi aku xkan membuat apa2 selagi mereka tidak menyerang tanah air aku. Sama aja mcm prinsip Islam kot, kita hanya memerangi org bukan Islam yg memerangi Islam.

Aku pernah p mendaki gunung sinai, mesir. Tempat di mana Nabi Musa a.s menerima kitab taurat. Di sana 3 agama( Islam,kristian dan yahudi) memiliki sesuatu yg significant. Bermula dengan takbir yg dilaungkan oleh kawan aku, dan bacaan asma'ul husna, semua yg berada disitu yg berlainan agama senyap. Selepas itu, diikuti pula dengan bacaan apa ntah (bukan beragama islam).

Andai kata masyarakat melayu itu sendiri terlalu ambil berat tentang agamanya, stop being like we use to be. Kita takut bersikap terbuka, bimbang anak2 atau diri kita sendiri terancam dengan kepercayaan mereka. Kita misti dan wajib mempersiapkan, mengukuhkan diri/ahli keluarga dengan ilmu agama dan memantapkan dengan amalan. Being too sensitive is not enough. But not being sensitive indicates we do not care at all. Buang adat yg tidak menepati hukum Islam...belajar dan terus belajar....

Hurmmm...weiƟ ich nicht so genau....
Wallahualam...




0 comments: