Monday, August 16, 2010

Mencari punca masalah

Assalamualaikum wrth

Urmmm...lama xupdate blog, bukan apa, xde mende sgt aku pk. Aku akan menaip kalau ada buah fikiran yg aku ingin kongsikan. Maybe fikiran aku nih sempit sikit, tp masih ade ruang sempit tuh, utk aku berfikir. Better than have nothing.

Berita hangat, isu panas semasa. Kes buang bayi dan bunuh orang. Bila dah berkumpul kami2 di sini, cerita hangat keluarlah. Seram sejuk dgr cerita dr malaysia. Oh malaysia ku, tanah tumpah darahku...

Ramai yg panas ngan isu ini. Lalu mencaci-maki si pesalah. Ye lar, berdasarkan apa diorg sanggup membunuh insan lain, darah daging sendiri lak tuh. Bukan org len kan yg dibunuh, ayah mak isteri anak....

Aku berfikir, dimanakah nilai hidup si pesalah itu... Apakah yg diorg kurang dalam diri diorg... Moral? atau lebih tepat... Agama???

Aku berfikir lagi, inilah kesan dr ajaran materialistik.

Kenapa aku berkata mcm tuh ek???

Kita ambil satu kes. Buang bayi.

  • Kenapa dia buang bayi? Sebab xsanggup menanggung malu atau memikul tanggungjawab. Ataupun berseorangan menanggung kehamilan. Wanita yg hamil, emosinye sgt xstabil. Lebih cenderung meroyan,kalo xdijaga dgn baik. Kalau dah tertekan dgn pandangan masyarakat, mereka xkan pk panjang utk membunuh.
  • Kenapa malu? Sebab mereka terbukti melakukan dosa. Masyarakat sgt memandang hina dengan dosa yg mereka lakukan. Tapi, tidak memandang hina pada pergaulan bebas, tidak memandang hina pd punca yg menyebabkan mereka melakukan dosa tersebut.
  • Kenapa diorg nak wat dosa tuh, kawen aje la? Sebab perkahwinan memerlukan bajet yg besar. Sedangkan akad nikah mudah aje. Masyarakat atau adat tidak mahu memudahkan perkara wajib. Buat kenduri sekadar yg termampu. Tetapi kebiasaan buat kenduri lebih dr kemampuan sampai ada kala berhutang. Kenduri kawen dijadikan kemegahan. Kalo nak kate tiru omputih...diorgnye ceremony kecik aje kot. hurrmmm... bila anak dah rapat2 kapel time blaja, aih, xbleh kawen lg, tunggu abes blaja...or tunggu anak kamu tuh bunting dulu???
Kes bunuh lak, aku lebih tekankan pada kurangnya nilai2 kerohanian dalam jiwa. Actually boleh dikatakan punca masalah buang bayi jugak.

Bila nilai rohani kosong, mcm mana nak handle masalah. Xde masalah yg xmenekan jiwa. Dan macam mana nak melepaskan tekanan, semuanya bergantung pd kekuatan rohani/jiwa. Kalau dah agama dipisahkan dr kehidupan, di mana punca untuk mencari kekuatan jiwa???

Bagi aku, jiwa nih ibarat satu tong. Ia boleh diisi dgn amalan agama, kepercayaan dan kebergantungan pada Tuhan.

Bila tong itu kosong, jiwa itu kosong, jin syaitan mengambil peranan. Merasuk, meracuni fikiran. Bila marah, amek parang, bunuh org. The End...

Oh ye, satu lg trend masyarakat kita yg buat aku pk panjang...

Bila budak kecik buat salah... alaaa, dak kecik, bukan tahu apa pon, biarkanlah...
Bila remaja buat salah... alaaa, biasalah dak2 muda, muda hanya sekali...
Bila dah masuk 40, pangai xberubah, kekallah dgn perangai itu selamanya...

Ingat, Rasulullah saw penah pesan, Allah swt sgt mengasihani pemuda yg bertaubat. PEMUDA k...bukan PETUA... :P

1 comments:

loveless said...

wallahualam.semoga semua muslimin muslimat malaysians tak kira tua atau muda,muda atau tua,di mana jua mereka berada,termasuklah diri kita sendiri,dibukakan hati dan ditunjukkan jalan yang benar oleh Allah.Amin.

p/s:nice one cent of mind,kak ana.